in

Nooit meer problemen met haaruitval, slapeloosheid of broze nagels!

Miljoenen mannen en vrouwen lijden aan haaruitval, broze nagels of slapeloosheid. Voor velen is het zo normaal dat ze het al hebben opgegeven er iets aan te doen. Sommigen proberen dure producten die ze bij de apotheker aanschaffen om later te merken dat die absoluut niets uitvoeren. Maar gelukkig kan het ook anders.

Deze drie problemen zijn namelijk vaak het gevolg van slechte voeding. Een tekort aan vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen kunnen leiden tot haaruitval en broze nagels, maar ook tot slapeloosheid!

Vooral al je veel fastfood eet of zoetigheden en bijna nooit groenten of fruit, dan ligt het probleem duidelijk bij je eetgewoontes. We geven je daarom enkele interessante tips die je kunnen helpen deze problemen tegen te gaan.

  1. Vitamine H (Biotin)

Vitamine H is een stof die je tegen haaruitval en broze nagels beschut. Als je merkt dat je haar en nagels steeds breekbaarder en brozer worden, kan dat een teken zijn van een tekort aan vitamine H. Deze stof maakt nagels en haar sterk. Door meer voedingswaren met vitamine H te verbruiken, kan je je nagels en haar weer krachtig en gezond maken. Je vindt vitamine H in volkorenproducten, melk, eigeel, lever, havervlokken en noten.

  1. Ijzer

Vooral vrouwen hebben vaak last van ijzertekort. Veel vrouwen zijn niet zo dol op vlees en ze verliezen ook veel ijzer tijdens de menstruatie. We hebben ijzer nodig. Het versterkt de cellen is verantwoordelijk voor het zuurstoftransport in ons lichaam. Dat maakt van ijzer, onder de vorm van hemoglobine, een belangrijke leverancier van energie. Een tekort aan ijzer in het lichaam heeft een waaier van gevolgen: concentratieverlies, haaruitval, fragiele nagels, gescheurde mondhoeken en slaapstoornissen. Ijzer komt voor in vlees en vis, peulvruchten, pompoenpitten, linzen, sojabonen en gierst. Vitamine C zorgt voor een vlotte opname van ijzer en bindt het aan onze rode bloedlichaampjes. Het is daarom een goed idee een groot glas appelsiensap (of eender welke andere citrusvrucht) bij je ijzerrijke maaltijd te drinken. Je kan ook wat meer kool eten want ook dat zit vol vitamine C.

  1. Zink
Lees ook  12-jarig meisje neemt een vriend mee op het podium, kijk eens naar de pop als het zijn mond opent

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie neemt bijna de helft van alle mensen te weinig zink op. Zink ondersteunt het immuniteitssysteem maar zorgt ook voor sterke nagels en een volle haardos. Dit spoorelement is ook een ontstekingswerend middel en stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen. Witte bloedcellen hebben een essentiële functie in het lichaam. Zink zorgt ervoor dat haarcellen stevig worden aangemaakt en versnelt de haargroei. Tevens levert zink de basis voor keratineaanmaak. Nagels bestaan voornamelijk uit keratine en daarom is een goeie zinkopname noodzakelijk om dunne nagels te voorkomen. Zink haal je vooral uit jonge kaas, pinda’s, vlees, vis, oesters en linzen.

  1. Vitamin A (Retinol)

Vitamine A, ook bekend als retinol, is ontzettend belangrijk voor onze ogen. Nachtblindheid is een typisch gevolg van een tekort aan vitamine A. Maar daarnaast kan iemand nog een hoop andere problemen ondervinden: haaruitval, weinig eetlust en acne. Om ervoor te zorgen dat je haar krachtig en glanzend blijft, dien je te zorgen voor een constante vitamine A-opname. Wortels, visolie, paprika’s, abrikozen en kaas zijn bijzonder rijk aan vitamine A. Wil je liever een vitamine A-supplement nemen, praat er dan wel eerst even over met je dokter. Als je het bij beter voeding houdt, vermijdt je tevens het gevaar voor retinoloverdosis.

  1. Vitamine B

Foliumzuur, vitamine B6 en B12 moeten steeds in het lichaam aanwezig zijn om goed te functioneren. Een tekort aan vitamine B heeft vermoeidheid, prikkelbaarheid en slaapstoornissen tot gevolg. Tot dit vitaminecomplex behoren ook vitamine B3 (niacine) en B5 (pantotheenzuur), stoffen die een belangrijke rol spelen bij de aanmaak van haar en nieuwe huid. Ze verstevigen de haarzakjes en haarwortels en gaan een overvloedige productie van talg tegen. Ze werken ook tegen ontsteking van de hoofdhuid. Om meer vitamine B op te nemen, moet je meer vlees, eieren, melkproducten, volkorenproducten, noten, peulvruchten, spinazie, broccoli, tomaten, bananen, gierst, bonen, erwten en aardappelen eten. Vegetariërs kunnen B12-supplementen nemen vermits deze vitamine bijna uitsluitend in vlees en melkproducten voorkomt.

  1. Eiwit
Lees ook  Agent vertelt over gezinsdrama: “De armen van het meisje zaten onder de bijtwonden van haar vader”

Ook eiwit is nodig voor de aanmaak van keratine, die stof waaruit je nagels en haar voornamelijk bestaan. Je vindt eiwitten in vele voedingsmiddelen: zuivelproducten, vlees, soja, peulvruchten en aardappelen.

  1. Koper

Dit spoorelement is belangrijk voor de vorming van rode bloedlichaampjes. Ze ondersteunen ook de korstvorming bij wonden, het afweersysteem en een vlotte ijzeropname. Ook voor je haar speelt koper een centrale rol. Mensen met een kopertekort hebben vaak broos en dun haar. Kopertekorten kan je makkelijke vermijden door regelmatig noten, gedroogd fruit, peulvruchten, zaad en vis te eten. Maar we hebben nog beter nieuws: koper zit ook overvloedig in koffie en chocolade!

  1. Magnesium

Een tekort aan magnesium in het lichaam laat zich merken door spierspanning, spierkrampen en slaapproblemen. In een studie uitgevoerd onder leiding van Elmar Wienecke aan het Max-Planck-Instituut in München wees uit dat magnesium een positief effect heeft om mensen met slapeloosheid. De proefpersonen die extra magnesium werden toegediend, hadden duidelijk een betere nachtrust van de vergelijkingsgroep.

Je hoeft echter helemaal geen pillen slikken op aan magnesium te geraken. Eet gewoon meer amandelen, walnoten, rijst, havermout, marsepein en chocolade met een cacaogehalte van minstens 40 procent.

Als je wil weten of je een tekort hebt aan een van de bovenvernoemde stoffen, laat dan eens een bloedproef uitvoeren. Dokters kunnen tekorten meestal heel eenvoudig oplossen. Ook kunnen tekorten wijzen op onderliggende problemen of ziektes. Als je geen tekorten hebt maar toch lijdt aan een van de genoemde problemen, praat dan zeker met je dokter.

Deel dit artikel met je familie en vrienden op Facebook!

OM: Romy m*sbruikt en omgebracht door 14-jarige verdachte

Makkelijk en knap: maak van je oude tandenborstel een juweel!