Een crompouce is een kruising tussen een croissant en een tompouce die in 2023 een hit werd op socialemediaplatforms, en die daarnaast geregistreerd is als merknaam. In plaats van bladerdeeg wordt croissantdeeg gebruikt. De croissant wordt opengesneden en gevuld met banketbakkersroom en voorzien van een laagje roze glazuur. Het nadeel van croissantdeeg is echter dat het deeg zachter is, waardoor de room eerder doorlekt.
De lekkernij in de huidige vorm en onder de naam crompouce werd in 2020 samengesteld door Bammetje Bakery uit Utrecht. Nadat de crompouce van Bakker van Maanen uit Katwijk in 2023 een rage was geworden op het socialemediaplatform TikTok, gingen bakkers in heel Nederland het product verkopen.
De hype van de crompouce werd opgevolgd door die van de sûkerpoes uit Friesland: twee plakken suikerbrood, met room ertussen en de bovenste plak brood gedipt in roze chocolade.
De crompouce werd door tijdschrift Kek Mama uitgeroepen tot lekkernij van het jaar 2023.
Op 15 november 2023 uitte de oorspronkelijke maker kritiek op andere makers, zoals supermarkten, die volgens haar de crompouce hadden nageaapt. Zij ondernam hiervoor juridische stappen. Na deze juridische stappen tegen bedrijven als Albert Heijn, een van de supermarkten die crompoucen verkoopt, is de crompouce in sommige winkels hernoemd naar Tompouce Croissant. De maker heeft geen octrooi op het product, maar wel op de merknaam crompouce. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is een octrooi ook niet mogelijk, omdat het geen technische vernieuwing betreft.
Veel Nederlandse bakkers beginnen nu aan de Flamouce in Nederland in de hoop om nog een beetje te verdienen aan de trend. De Flamouce smaakt precies hetzelfde, maar ziet er een beetje anders uit. Ga jij de Flamouce binnenkort ook even proefen?