in

Dit gebeurt er als je elke week blauwe bessen eet. Dit wist je echt niet! Wij beginnen morgen meteen.

Onterecht worden ze vaak overgeslagen!

Er staan altijd een hoop bekende gezonde groenten en fruit op de lijstjes maar in dit rijtje hoort ook de blauwe bes thuis. De blauwe bes was een tijd vergeten, maar wordt nu langzamerhand herontdekt.

De blauwe bes bevat anthocyaan, een stof waardoor de bes zijn blauwe kleur heeft. Deze stof heeft een goede werking op je hart- en bloedvaten. De blauwe kleurstof kan er onder andere voor zorgen dat de vetophoping in de bloedvaten wordt verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding van de bloedvaten beter.

Antioxidanten tegen veroudering

Daarnaast bevatten blauwe bessen antioxidanten. Deze spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziekten, zoals kanker.

Lees ook  Deze 27-jarige Vrouw dumpte haar vriendje en is nu samen met zijn vader: “We gaan trouwen”

Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer antioxidanten bevatten dan blauwe bessen. Naast blauwe bessen bevatten ook aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits veel antioxidanten. Vitamine C uit groente en fruit is een van de belangrijkste antioxidanten voor het lichaam.

Suiker vermindert werking

Een nadeel van blauwe bessen is dat de gezonde eigenschappen snel verminderen als je de bes combineert met suiker. Het eten van veel blauwe bessenjam (ook de light versie) is dus geen aanrader.

Lees ook  Meng deze 2 ingrediënten en zie wat er na enkele minuten met je huid gebeurt….

Je kunt de bessen het beste direct na aankoop eten. Kies voor stevige blauwe bessen met een zilverachtige waas. Neem geen verschrompelde of overrijpe bessen, deze hebben al veel van hun gezonde stoffen verloren.

Bewaar de bessen ook niet te lang, omdat hierdoor alle gezonde stoffen verloren gaan. Maximaal 5 dagen in de la van je koelkast.

Gezonde voeding

Met een gezonde voeding krijg je in principe voldoende antioxidanten binnen. Echter,  per soort fruit en groenten kan het gehalte aan antioxidanten nogal verschillen. Varieer daarom voldoende, zodat je alle voedingsstoffen en antioxidanten voldoende binnenkrijgt.

Deze studente werd de fitness uitgezet door haar outfit. Niemand begrijpt waarom

Tiener geeft stiefmoeder deken – ze barst in tranen uit wanneer ze de adoptiepapieren ontdekt die erin zitten