in

Dementerende vader (87) moet zelf aan de lijn komen voor maken boosterprikafspraak

Tweeënhalf uur hing Martine uit Steensel aan de lijn om een boosterprik af te spreken voor haar 87-jarige dementerende vader.

Ze werd er haast wanhopig van. ,,Schandalig”, zegt de vrouw. ,,De volgende keer laat ik mijn man doen alsof hij m’n vader is.”

Haar relaas is om moedeloos van te worden. De aaneenschakeling van bizarre ervaringen begon toen ze, onderweg naar haar vader in Wijk en Aalburg, met de landelijke afsprakenlijn belde.

Martine kreeg een bandje dat meldde dat het ‘te druk’ was en dat ze het later nog eens moet proberen. Waarna de verbinding werd verbroken.

,,En dat vijf keer achter elkaar.” Martine haalde het niet eens tot de wachtrij. ,,Uiteindelijk ben ik maar onder etenstijd gaan bellen, in de hoop dat het dan minder druk is.”

Vlag ging uit
Dit keer bereikte Martine (haar volledige naam is bij de redactie bekend) wel de rij met wachtenden.

,,De vlag ging uit. Na dertig minuten in de wachtrij gestaan te hebben, kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon.”

Maar ze juichte te vroeg. De medewerkster van het callcenter van GGD/GHOR vertelde haar dat zij alleen een afspraak kon maken als de 87-jarige man in kwestie zélf aan de lijn kwam om het verzoek te bevestigen.

Lees ook  Marco Borsato heeft nog veel meer op zijn kerfstok: ‘Hier schrikt iedereen van’

Dat is de regel, zei de mevrouw van de GGD, zo is het protocol. Martine: ,,Alsof ik mijn vader tegen zijn zin aan zijn schamele haardos naar de vaccinatie sleep.”

Kennelijk was de GGD-mevrouw niet op de hoogte van de eigen regels van de GGD, want begin dit jaar al werd gesteld dat mantelzorgers een afspraak mogen maken voor ouderen die wilsonbekwaam zijn.

Oude telefoon met draaischijf
De telefoniste die Martine aan de lijn had drong er echter op aan om vader zelf te spreken en opperde vervolgens om vader toe te voegen aan het telefoongesprek. Maar, zoals Martine opmerkt, dat gaat een beetje lastig met een oude telefoon met draaischijf.

Ook het online regelen van een afspraak was geen optie, zegt de Steenselse. ,,Dementen hebben geen 06, kunnen niet met een mobiele telefoon overweg, hebben geen mail, geen iPad, dus geen DigiD. Dus niet online te regelen.”

”Pap, je moet JA zeggen!”
– Martine

Uiteindelijk, met de telefoon van de zoon van Martine én met gebruikmaking van haar eigen mobieltje lukt het vanuit Steensel om opa én de GGD toch met elkaar in rechtstreeks contact te brengen.

Lees ook  Ray uit Verslaafd verkiest bier boven zijn gezin: 30 blikjes per dag

Tot zes keer toe vraagt de GGD-medewerkster aan de lijn of hij een coronavaccinatie wil. Maar de licht dementerende en hardhorende vader van Martine verstaat het niet. Begrijpen doet hij het nog minder.

De Steenselse zweeft ondertussen richting plafond en schreeuwt tegen haar vader: ,,’Pap, je moet JA zeggen!’”

Waarop de man aarzelend en vragend ‘ja’ zegt. Waarmee de afspraak is vastgelegd. ,,Vrijdag kan hij terecht. In Waalwijk”, zegt Martine.

”In deze situatie had de callcenter-medewerker, in het kader van wilsonbe­kwaam­heid, de dochter de afspraak kunnen laten maken”
– woordvoerster GGD/GHOR

Ze klinkt nog steeds boos: ,,Ik snap er niets van. Mijn vader is volledig gevaccineerd. Waarom zou hij tégen een boosterprik zijn?”

Voor een eventuele volgende keer heeft Martine inmiddels een oplossing bedacht: ,,Ik laat mijn man wel doen alsof hij m’n vader is.”

De GGD betreurt de moeizame gang van zaken en belooft beterschap. ,,In deze situatie had de callcenter-medewerker, in het kader van wilsonbekwaamheid, de dochter de afspraak kunnen laten maken. Wij zullen deze instructie nogmaals opnemen met het callcenter”, aldus een woordvoerster.

Wat gebeurt er wanneer je gedurende 10 dagen niets eet en alleen maar water drinkt?

Huisbaas vindt 200 flessen urine in huis