Politiewaarschuwing: als een vreemde door de telefoon vraagt “Kunt mij verstaan?”, hang dan snel op – hier is waarom

Technologie heeft goede en slechte kanten, maar er is natuurlijk ook altijd gevaar aanwezig. Zo zijn er hackers en oplichters die ook graag van technologie gebruik maken om snel geld te verdienen. Het gevaar is vooral aanwezig bij smartphones, waar toegang mogelijk is tot vertrouwelijke informatie als creditcards, bankrekeningen, etc.

Wist je dat het voor een hacker helemaal niet moeilijk is om toegang te krijgen tot bepaalde gegevens? Zo werkt het:

Het begint met een belletje van een onbekend nummer. De andere kant kan een persoon of een opname zijn die zichzelf bekend maakt en dan de grote vraag stelt:

“Kunt u me horen?”

Een hele gewone vraag, maar beantwoording kan tot desastreuze gevolgen leiden. Het hele doel van het telefoontje is namelijk om u “ja” te laten zeggen. Dit wordt opgenomen en later tot uw nadeel gebruikt. Het telefoontje wordt dan beëindigd zonder dat het verdacht lijkt.

Oplichters gebruiken vervolgens de opname als bevestiging voor het aanschaffen van allerlei spullen of diensten. Dit doen ze door u opnieuw te bellen en te vragen voor dingen die u nooit heeft gekocht. Als u vervolgens zegt dat u niks heeft besteld, laten ze u uw opgenomen “ja” horen en claimen dat dat voldoende is om een betaling te eisen. Vaak is de dreiging op dit punt voor veel mensen zo eng dat ze toegeven.

In een andere variant van oplichterij wordt deze truc gebruikt om automatische systemen van credit cards voor de gek te houden om zo aankopen te doen. Vaak heeft de oplichter dan al veel extra persoonlijke informatie van u achterhaald of gestolen. De combinatie van deze geeft ze alles wat ze nodig hebben om de beveiligingen te omzeilen en uw geld uit te geven!

LEES OOK!  KLEUTER sterft nadat dokter afspraak weigert, omdat ze paar minuten te laat is..

Wat kunt u hieraan doen!? Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uzelf te beschermen:

Controleer dagelijks de activiteit op uw rekeningen..

Hou uw bankafschriften en credit card goed in de gaten en neem direct contact op met de bank als u iets vreemds ziet.

Vermijd onbekende nummers..

Vertrouw onbekende nummers niet, punt! Laat het eerst naar een antwoordapparaat gaan om te horen of het een echte beller was die u altijd kunt terugbellen. Bovendien gebruiken overheidsdiensten vaak eerder de post om te communiceren dan de telefoon, dus het zou een instante waarschuwing moeten zijn als u iets anders hoort.

Bedenk goed wat voor antwoorden u geeft

Wees voorzichtig met wat u zegt en hoe u antwoord geeft. Geef vooral niet zomaar persoonlijke informatie. Luister ook goed naar vragen als “Bent u het hoofd van het huishouden?” of “Bent u de huiseigenaar?”… In het algemeen, hoe langer u praat hoe meer informatie ze u ontfutselen.

Een advies van agente Jo Ann Hughes van de Norfolk Police Department in Virginia;

“We willen het liefst dat de mensen zeggen: ‘Luister ik hoor zoveel over oplichting op TV’ … en dan gelijk ophangen”

Hopelijk bent u vanaf nu op de hoogte van deze misselijke praktijken en zult u er niet intrappen!

Bekijk deze video hieronder om te zien hoe makkelijk het is om uw simpele “ja”  antwoord te misbruiken

We willen natuurlijk allemaal graag geloven dat we hier te slim voor zijn! Maar soms zijn we even niet op onze hoede en trappen we erin. Deel jij dit bericht ook even door? Thanks!